تمرین های درس 3 عربی 4 انسانی
تمرين هاي درس 3 ، تمارينُ :
1 – اسم هاي معرفه و نوع آنها را در عبارت هاي زير معين كن:
1- و لا تجْعَلل يَدَك مغْلولةً الي عُنٌكَ و لا تبْسُطْها كُلّ السبطِ فَتَقْعُدَ مَلوماً محْسوراً »
يَدْ (معرفه به اضافه ) ، ك (ضمير، معرفه) عُنُق ( معرفه به اضافه) ، كَ (ضمير ، معرفه) ها (ضمير، معرفه) ، كلَّ ( معرفه به اضافه) السَبْطِ (معرفه به ال)
2 – لاتحقروا شيئاً من الشرّ و انْ صَغُرَ اعيُنِكُم.
الشّر( معرفه به ال) ،اعيُن(معرفه به اضافه) كُم ( ضمير، معرفه)
3 – الشهداءُ قناديل الاُمّةِ ، فَهولاءِ هُمُ الذّين ضَحوا بائمْنِ ما عندهم و هوالنفس ُ في سبيل الدّفاع عن الحق .
شهداء ( معرفه به ال) ، قناديلٌ (معرفه به اضافه) ، لا اُمّة (معرفه به ال) ، هولاء (اسم اشاره ، معرفه) هُمْ (ضمير، معرفه) ،الذّين (اسم موصول معرفه)،أيْمَنِ (معرفه به اضافه) ما (اسم موصول ، معرفة) ، عندَ (معرفه به اضافه) ،هم (ضمير، معرفه)، هو (ضمير، معرفه) ، النّفس (معرفه به ال)، سبيل 0معرفه به اضافه) ، الدّفاع ( معرفه به ال) ، الحقّ(معرفه به ال)
2 – در جاي خاصي كلمه اي مناسب از كلمات داخل پرانتز قرار بده :
1. تُلِكَ آياتُ اللهِ نَتْلوها عليك بالحقّ (اسم الاشارة للبعيد)
چون ايات جمع مؤنث غيرعاقل است
2.هذا انْ مكنّاهُمْ في الارضِ اقاموا الصلاة ( الا اسم الموصول للجمع المذكر)
چون صراط، مفرد مذكر است.
3. أنْتُما يا وَلَديّ ! اِعْلما أنّ طريق الحقّ مفْروشٌ بالاشواك . فاستعدّا (الضمير المخاطبچون لاعِلما مثناي مذكر مخاطب است
3 – در عبارات زير اشتباهات را با ذكر دليل اصلاح كن
1 – هاتين الطالبتان تعتمدان علي انفسها و لاُتحاكيان الثقافة الجنبيّة .
هاتانِ (زيرا مبتداست و بايد مرفوع باشد)
أنفسهما (زيرا مرجع ضمير«الطالبتان» مثني است)
الا جنبيّة (چون صفت از موصوف تبعيت مي كند)
2 – الشعبُ ايران لا يَركَعُ اما الظالمون اللواتي يريدون هدْمَه .
شُعَب ( چون مضاف «ال» نمي گيرد)
الظالمين ( چون مضاف اليه و مجرور با ياء است)
الذّّين ( چون الظالمين موصوف و جمع مذكر است)
3 – أقرَأْ هذان ِ الكتابيْنِ ثُمّ اكتُب ذلك المقالةُ الّذي طلَبْتُها منك.
هذيْن ( زيرا مفعول به و منصوب با «ياء »است)
تلك (زيرا «مقالة» مؤنث است)
الّتي (زيرا در «مقالة» مفرد مؤنث است)
4 – هر يك از كلمات زير را در جمله اي قرار بده كه آن جمله كمتر از پنج كلمه نباشد.
ذلك، هاتان، الذّين – هذيْنِ
ذلك : ذلك الرّچُلُ الذي رَأَيْتُهُ في السُّوق.
هاتان : هاتانِ أمرأتانِ مؤمنتانِ لا تقولان الاّ الحّق.
الّذين : العلماءٌ همُ الذّينَ يَجْتَهِدونَ في سبيل الانبياء.
هذين : رأيتُ هذينِ التّلمذيْن في المدرسة أمسِ.
5 – متن زير را با عبارت هايي روان به عربي تبديل كن.
مادري فرزندي داشت . فرزند با رفيقان بد معاشرت مي كرد. مادرش او را از اين كار منع مي كرد. اما و مي گفت :من از اخلاق آنها تأثير نمي پذيرم.
كانَ لاُمّ وَلَدٌ. كانَ الولدُ يعاشِرُ رفقاءَ السّوء . مَنْعَتُه أمّة عن هذ العَملَ و لكنّه كان يقولُ : أنا لا أتأثّر باخلاقهمْ.
روزي مادر صندوقي سيب مقابل فرزند قرار داد. در اين صندوق سيب فاسدي بود. موقعي كه مادر مي خواست اين سيب را بيرون بياورد، مشاهده كرد كه همه ي سيب ها فاسد شده اند.
ذات يوْمٍ الاُمّ امام ولَدها، صندوقاً من التّفاح كانَ في هذا الصندوق تفاحة فاسدة .
عندما أرادت الاُمّ أَنْ تَخْرُجَ هذة النّفاقة شاهدتْ أنَّ النّفاحاتِ كُلّها اصحبْت فاسدةً.
پس به فرزندش گفت : فرزندم، ببين ، چگونه يك سبب فاسد بقيه را فاسد كرده است. پس كپي كه با بدان معاشرت كند، از اخلاق آنها تأثير مي پذيرد.
فقالت لولدها : نبّيُ اُنظر كيف أفسدتْ فاسدةٌ التّفاحات الاُخري افمنُ يعاشر الاشرار يتأثّرباخلاقهم.
6 – در عبارت هاي زير مرجع ضمير را معين كن:
1 – خيرالاُمور أوْسَطُها.
ها : ضمير ، الامور : مرجع ضمير( چون مرجع ضمير جمع مكسر است، ضمير به صورت مفرد مؤنث مي آيد)
2 – «ايّاكَ و اعجابَ لنفسك َ و الثّقةُ بما يُِعْجبُك منها»
ها : ضمير ، النّفس : مرجع ضمير
3 – و أشعر قلبك الرحمة للرعية ....... و لا تكنونَنَّ عليهم سبُعاً ضاريأ تَغْتَنِمُ أكْلَهُم »
هُم ْ در عليهم : ضمير، الدّعيّةِ :مرجع ضمير
هَمْ درأكْلَهُم : ضمير ، الدّعيّة : مرجع ضمير
7- متن زير را بخوان و سپس به آنچه آمده پاسخ بده :
«الوقت»
الوقتُ من ذهب نا حرص عليه و لا تُصّنيعْ منه لحظة من غير أن تستفيدَ منه و هو محدود. و علي المَرء أن يَسْتفيد منه في مجالات الحياة، كُلّها و انتم يا معاشرَ الطّلاب، اِجْعلوا هذا نُصْبَ أعْيُنُكُم «انّ الفرصة تمُرّ مرّ الحساب» . فانتْهرزها .
1 – اعرب ما اشيرُ اليه بخطّ.
1 . مِنْ ذهبٍ : شبه جمله (جارومجرور)
خبر براي مبتدا و محلاَ مرفوع
2 . فَأَحَرِصْ : فعل و فاعل (فاعل ضمير مستتر أنت)
3. لحظةً : مفعول به و منصوب
4. محدودة : خبر و مرفوع
5. الحياة : مضاف اليه و مجرور
6. معاشِرَ :مناداي مضاف و منصوب
7. هذا : مفعول به و محلاً منصوب
8. الفرصة : اسم انّ و منصوب
9. ها :مفعولًٌ به و محلاً منصوب
2 – اسْتَخْرج الضمائر المتصلة و المنفصلة . ضماير متصل و منفصل را استخراج كن.
1. ه در عليه : ضمير متصل مجرور
2. ه در منه : متصل مجرور
3. هو : منفصل و مرفوع
4. ها در كلها : متصل مجرور
5. أنْتُمْ : منفصل مرفوع
6. واو در اجْعَلوا : متصل مرفوع
7. كُمْ در اعينكم : متصل مجرور
8. ها در فانتهزوها : متصل منصوب
9. واو در فانتهزوا :متصل مرفوع
3 – مرجع هاي ضمير ها را مشخص كن:
« به» در عليه و منه ? «الوقت» / «هو» ?الوقت / «ها» در كُلّها ? مجالاتِ الحياة / «ها» در انْتهزوها ? الفرصة
1 – اسم هاي معرفه و نوع آنها را در عبارت هاي زير معين كن:
1- و لا تجْعَلل يَدَك مغْلولةً الي عُنٌكَ و لا تبْسُطْها كُلّ السبطِ فَتَقْعُدَ مَلوماً محْسوراً »
يَدْ (معرفه به اضافه ) ، ك (ضمير، معرفه) عُنُق ( معرفه به اضافه) ، كَ (ضمير ، معرفه) ها (ضمير، معرفه) ، كلَّ ( معرفه به اضافه) السَبْطِ (معرفه به ال)
2 – لاتحقروا شيئاً من الشرّ و انْ صَغُرَ اعيُنِكُم.
الشّر( معرفه به ال) ،اعيُن(معرفه به اضافه) كُم ( ضمير، معرفه)
3 – الشهداءُ قناديل الاُمّةِ ، فَهولاءِ هُمُ الذّين ضَحوا بائمْنِ ما عندهم و هوالنفس ُ في سبيل الدّفاع عن الحق .
شهداء ( معرفه به ال) ، قناديلٌ (معرفه به اضافه) ، لا اُمّة (معرفه به ال) ، هولاء (اسم اشاره ، معرفه) هُمْ (ضمير، معرفه) ،الذّين (اسم موصول معرفه)،أيْمَنِ (معرفه به اضافه) ما (اسم موصول ، معرفة) ، عندَ (معرفه به اضافه) ،هم (ضمير، معرفه)، هو (ضمير، معرفه) ، النّفس (معرفه به ال)، سبيل 0معرفه به اضافه) ، الدّفاع ( معرفه به ال) ، الحقّ(معرفه به ال)
2 – در جاي خاصي كلمه اي مناسب از كلمات داخل پرانتز قرار بده :
1. تُلِكَ آياتُ اللهِ نَتْلوها عليك بالحقّ (اسم الاشارة للبعيد)
چون ايات جمع مؤنث غيرعاقل است
2.هذا انْ مكنّاهُمْ في الارضِ اقاموا الصلاة ( الا اسم الموصول للجمع المذكر)
چون صراط، مفرد مذكر است.
3. أنْتُما يا وَلَديّ ! اِعْلما أنّ طريق الحقّ مفْروشٌ بالاشواك . فاستعدّا (الضمير المخاطبچون لاعِلما مثناي مذكر مخاطب است
3 – در عبارات زير اشتباهات را با ذكر دليل اصلاح كن
1 – هاتين الطالبتان تعتمدان علي انفسها و لاُتحاكيان الثقافة الجنبيّة .
هاتانِ (زيرا مبتداست و بايد مرفوع باشد)
أنفسهما (زيرا مرجع ضمير«الطالبتان» مثني است)
الا جنبيّة (چون صفت از موصوف تبعيت مي كند)
2 – الشعبُ ايران لا يَركَعُ اما الظالمون اللواتي يريدون هدْمَه .
شُعَب ( چون مضاف «ال» نمي گيرد)
الظالمين ( چون مضاف اليه و مجرور با ياء است)
الذّّين ( چون الظالمين موصوف و جمع مذكر است)
3 – أقرَأْ هذان ِ الكتابيْنِ ثُمّ اكتُب ذلك المقالةُ الّذي طلَبْتُها منك.
هذيْن ( زيرا مفعول به و منصوب با «ياء »است)
تلك (زيرا «مقالة» مؤنث است)
الّتي (زيرا در «مقالة» مفرد مؤنث است)
4 – هر يك از كلمات زير را در جمله اي قرار بده كه آن جمله كمتر از پنج كلمه نباشد.
ذلك، هاتان، الذّين – هذيْنِ
ذلك : ذلك الرّچُلُ الذي رَأَيْتُهُ في السُّوق.
هاتان : هاتانِ أمرأتانِ مؤمنتانِ لا تقولان الاّ الحّق.
الّذين : العلماءٌ همُ الذّينَ يَجْتَهِدونَ في سبيل الانبياء.
هذين : رأيتُ هذينِ التّلمذيْن في المدرسة أمسِ.
5 – متن زير را با عبارت هايي روان به عربي تبديل كن.
مادري فرزندي داشت . فرزند با رفيقان بد معاشرت مي كرد. مادرش او را از اين كار منع مي كرد. اما و مي گفت :من از اخلاق آنها تأثير نمي پذيرم.
كانَ لاُمّ وَلَدٌ. كانَ الولدُ يعاشِرُ رفقاءَ السّوء . مَنْعَتُه أمّة عن هذ العَملَ و لكنّه كان يقولُ : أنا لا أتأثّر باخلاقهمْ.
روزي مادر صندوقي سيب مقابل فرزند قرار داد. در اين صندوق سيب فاسدي بود. موقعي كه مادر مي خواست اين سيب را بيرون بياورد، مشاهده كرد كه همه ي سيب ها فاسد شده اند.
ذات يوْمٍ الاُمّ امام ولَدها، صندوقاً من التّفاح كانَ في هذا الصندوق تفاحة فاسدة .
عندما أرادت الاُمّ أَنْ تَخْرُجَ هذة النّفاقة شاهدتْ أنَّ النّفاحاتِ كُلّها اصحبْت فاسدةً.
پس به فرزندش گفت : فرزندم، ببين ، چگونه يك سبب فاسد بقيه را فاسد كرده است. پس كپي كه با بدان معاشرت كند، از اخلاق آنها تأثير مي پذيرد.
فقالت لولدها : نبّيُ اُنظر كيف أفسدتْ فاسدةٌ التّفاحات الاُخري افمنُ يعاشر الاشرار يتأثّرباخلاقهم.
6 – در عبارت هاي زير مرجع ضمير را معين كن:
1 – خيرالاُمور أوْسَطُها.
ها : ضمير ، الامور : مرجع ضمير( چون مرجع ضمير جمع مكسر است، ضمير به صورت مفرد مؤنث مي آيد)
2 – «ايّاكَ و اعجابَ لنفسك َ و الثّقةُ بما يُِعْجبُك منها»
ها : ضمير ، النّفس : مرجع ضمير
3 – و أشعر قلبك الرحمة للرعية ....... و لا تكنونَنَّ عليهم سبُعاً ضاريأ تَغْتَنِمُ أكْلَهُم »
هُم ْ در عليهم : ضمير، الدّعيّةِ :مرجع ضمير
هَمْ درأكْلَهُم : ضمير ، الدّعيّة : مرجع ضمير
7- متن زير را بخوان و سپس به آنچه آمده پاسخ بده :
«الوقت»
الوقتُ من ذهب نا حرص عليه و لا تُصّنيعْ منه لحظة من غير أن تستفيدَ منه و هو محدود. و علي المَرء أن يَسْتفيد منه في مجالات الحياة، كُلّها و انتم يا معاشرَ الطّلاب، اِجْعلوا هذا نُصْبَ أعْيُنُكُم «انّ الفرصة تمُرّ مرّ الحساب» . فانتْهرزها .
1 – اعرب ما اشيرُ اليه بخطّ.
1 . مِنْ ذهبٍ : شبه جمله (جارومجرور)
خبر براي مبتدا و محلاَ مرفوع
2 . فَأَحَرِصْ : فعل و فاعل (فاعل ضمير مستتر أنت)
3. لحظةً : مفعول به و منصوب
4. محدودة : خبر و مرفوع
5. الحياة : مضاف اليه و مجرور
6. معاشِرَ :مناداي مضاف و منصوب
7. هذا : مفعول به و محلاً منصوب
8. الفرصة : اسم انّ و منصوب
9. ها :مفعولًٌ به و محلاً منصوب
2 – اسْتَخْرج الضمائر المتصلة و المنفصلة . ضماير متصل و منفصل را استخراج كن.
1. ه در عليه : ضمير متصل مجرور
2. ه در منه : متصل مجرور
3. هو : منفصل و مرفوع
4. ها در كلها : متصل مجرور
5. أنْتُمْ : منفصل مرفوع
6. واو در اجْعَلوا : متصل مرفوع
7. كُمْ در اعينكم : متصل مجرور
8. ها در فانتهزوها : متصل منصوب
9. واو در فانتهزوا :متصل مرفوع
3 – مرجع هاي ضمير ها را مشخص كن:
« به» در عليه و منه ? «الوقت» / «هو» ?الوقت / «ها» در كُلّها ? مجالاتِ الحياة / «ها» در انْتهزوها ? الفرصة
+ نوشته شده در سه شنبه سوم آذر ۱۳۸۸ ساعت 17:2 توسط میثمی نیا
|