تمارين ، تمرين هاي درس 11 :
1 - فعل هاي مضاعف، مهموز و مصدر و صيغه هاي آن ها را در عبارت هاي زيرمعني كن :

1. انّ اللهَ يَأمُرُ بالعدلِ و الاحسان و ايتاء ذي القُرْبي
يأمُرُ : فعل مضارع مهموز ، مفرد مذكر غايب از مصدر «أَمر» ثلاثي مجرد (مهموز الفاء) ايتاء : مصدر باب افعال در اصل «أأْتاي» از ريشه ي «أ ت ي » بوده است.




2 – ربّنّا آمنّا سَمْعنا منادياً يُنادي للإيمانِ أنْ آمنوا برّبكم فآمنّا ....
ايمان : مصدر باب افعال ، در اصل «أأمان» بوده است (مهوز الفاء)
آمِنُوا : فعل مهموز از ريشه ي «أ م ن» امر حاضر، جمع مذكر
آمنّا : فعل ماضي مهموز ، متكلم مع الغير و مصدر آن ايمان است (مهموز الفاء)

3 – والّذين كفرو يتمتّعون و يأكلونَ كَما تأكُلُ الانعامُ
يأكلُونُ : فعل مضارع و مهموز – جمع مذكر غايب از مصدر «أكْل» ثلاثي مجرد (مهموز الفاء)
تأكُلُ : فعل مضارع مهموز ، مفرد مؤنث غايب، از مصدر «أكل» ثلاثي مجرد

4 – أرايتَ الّذي يُكذّبُ بالدّين فذلك الّذي يَدُعّ اليتيم و لا يَحُضُّ علي طعام المسكين.
رأيتَ : فعل ماضي مهموز ، مفرد مذكر مخاطب از ريشه «رأي» (مهموز العين) ،
يدُعُّ : فعل مضارع ، مضاعف ، مفرد مذكر غايب از ريشه ي «د ع ع »
لا يُحضُّ : فعل نفي ، مفرد مذكر غايب ، مضاف از ريشه ي «ح ض ض »


2 – عبارت هاي زير را به روش عبارت اول كامل كن :
أ – أنا اَعُدُّ نِعَمَ الله ِ و أكُفُّ نفْسي عَنْ كُفرانِها . من نعمت هاي خداوند را مي شمارم و خود را از كفران آن ها باز مي دارم.
ب : هما يَعُدّانِ نعمَ الله دتكُفّانِ انْفسَهُم عن كُفرانِها .
ج: هم يُعدّدانَ نِعمَ اللهِ و يكَّفونَ انفُسَهُم عن كُفرانها.
د : هُنَّ يَعْدُدْنَ نَعِمَ الله و تَكْفُفْنَ انْفسهُنَّ عَنْ كُفرانها.
ه‍: انتِ تَعُذّينَ نِعَمَ اللهِ و تكفيّنَ نفْسِك عن كفرانها.


3 – اشتباهات را در عبارت هاي زير با ذكردليل اصلاح كن :

1 – أعْدَدَتْ الاُمّهات المسلمة انباأهم للدفاع عن الوطن الاسلاميّ
اَعَدَّتْ : زيرا در صيغه ي چهارم ماضي مفرد مؤنث غايب) ادغام صورت مي گيرد المسلّماتُ : زيرا تابع موصوف است .
أبناءَ : چون همزه بعد از حرف ساكن بدون كرسي است.
هُنَّ : زيرا مرجع ضمير مع مؤنث غايب است.

2 – كانوا علماءَ الاسلام ملاذٌ للْمَحرُومون و الفقراء.
كان َ : چون فعل ناقصه در آغاز جمله آمده و اسم آن «ظاهر» است.
علماءُ : اسم «كانَ» مرفوع است.
ملاذاً : چون خبر افعال ناقصه بايد منصوب باشد
مأوي : چون همزه ساكن و حرف پيش ازآن مفتوح است.
پس همزه بر روي «الف» نوشته مي شود
محرومين َ : زيرا مجرور با حرف جر (لي) مي باشد و نشانه ي جرّ «ياء» است.

3 – يا الطالبُ ! اصْبري في الطريق الحقّ
ايّها :‌چون (الطالب) داراي «ال» است و مذكر مي باشد. قبل از آن بايد «ايّها» بيايد اصْبر : چون«الطّالبُ» مفرد مذكر است .
طريقِ : اسم مضاف «ال » نمي گيرد.

4 – عبارت زير را به صورت مفرد مؤنث ، مثني و هر دونوع جمع (مذكر و مؤنث) خطاب كن:
شُدَّ أواصِوا الأُخوّةِ و رُدَّ كيدَ الاعْداء الي نحورِهِم.
1) مفرد مؤنث : شُدّي أواصَر الاُخوّة و رُدّي كيد الاعداء الي نحورِهِم.
2) مثني : شُداّ اواصِرَ الأخوّة و رُدّ كيد الاعداء الي نحورِهِم .
3) جمع مذكر : شدّوا أوصرَ الأخوّةِ و رُدّوا كيدَ الاعداء الي نحورِهِم.
4) جمع مؤنث : اُشْدُدْنَ أواصِرَ الاُخوّةِ و اُرْدُدْنَ كيدَ الاعداء الي نحورِهِم .

5 – جاهاي خالي را با كلمات داخل پرانتز پر كن :
1. يا ايّها الذّين اوتوا الكتاب آمنوا بما نزّلنا
( المبني للمجهول من «اتي» و الأمر مِنْ «اَمَنَ»)
2. الهي لا تُردَّ ما متي (نهيٌ من «ردّ –ُ» للمخاطب)
3. لَمْ يَحُلُّ الغربيون المشاكلَ الرومية في مُجْتَمَعهم . (المجزوم بي «لم» من «حلَّ –ُ »)

6- غلط هاي املايي را در كلمات زير اصلاح كن .
يأتي : يُؤتي : چون ما قبل همزه مفهوم است.
فُئواد : فُؤاد : چون ما قبل همزه مضموم است.
يَئْمُرُ : يَأمُرُ : همزه مفتوح است
يتئمّلَ : يَتَأَملُّ : چون ما قبل همزه مفتوح است.
تَئُلّفَ : تأَلّفَ : چون ما قبل همزه مفتوح است.
يجيؤ : يجيءُ : چون ما قبل همزه مكسور است.
قارءِ : قاري و : اگر ما قبل همزه كسره باشد، كرسي همزه (ي) است.
مئتَمِر = مُؤتَمر : چون ما قبل همزه مضموم است پس كرسي همزه «واو» است.

7 – با رعايت قواعد ادغام و مهموز صيغه هاي خواسته شده رااز آن چه آمده بساز:
1 . وزن «يَفْعُلُ » مِن«ش دَ دَ » يَشْدُدُ بعد از ادغام : يَشُدُّ
2. وزن «أفْعَلَ» مِن «ح ب ب » اَحْبَبَ بعد از ادغام : أحبَّ
3. وزن «استفعل» مِن « ح ق ق » اِستحقَ بعد از ادغام :‌اِسْتَحَقَّ .
4. وزن «لمّا نفْعلِ» من ِ «ف ر ر » لمّا نَفْرِرُ – لمّا نفِرَّ
5. وزن «يفْعلْنَ» من «ض ل ل » : يَضْلِلْنَ .
6. فعل امر «مِن» «تُؤتي»
7. وزن «لاتفعُل» مِن «ق ص ص » : لاتَقْصُصّ
8. فعل أمر من «سَتْررُنَ » اُسرُرنَ
9 . مصدر «اَلَفَ» ايلاف
10. فعل امر للمخاطبين من «اقامَ» اقيمُوا