عربـﯽ 3 در يك جيب !!

درس 1 و 2 : معتلات :

                                                                      مثال  : وصف يصف

                                              معتل                     اجوف : قال يقول  ،  سار يسير

                                                                      ناقص : هدﯼ يهدي ، نسي ينسـﯽ

 فعل طبق حروف اصلـﯽ                                           لفيف         مقرون : شوﯼ يشوي

                                                                               مفروق : ولـﯽ يولـي

                                                                    

                                                                     مهموز : أمر يأمر

                                             صحيح                 مضاعف : سرّ يسرّ

                                                                     سالم : كتب يكتب

** حروف عله : واي

 

««««««««««««««««««««««««««««««««««««««««»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»

 درس 3 : مفعول مطلق :                مصدرﯼ منصوب از جنس فعل ( يعنـﯽ يك اسم جامد است.)

 

                                 تأكيدﯼ :   رتل القرآن ترتيلا ً          .

  مفعول مطلق   

                                 نوعـﯽ : رتل القرآن ترتيلا ً جميلا ً .

                                            رتل القرآن ترتيلَ المؤمنين .

                                   تأكيدﯼ : با "حتما ً " ، "مسلما ً" ، "حقيقتا ً " و ...

 ** در ترجمه                                 اگر بعد از آن صفت باشد : به صورت صفت

                                   نوعـﯽ    

                                                اگر بعد از آن مضاف إليه باشد : با "مانند ِ "

 

«««««««««««««««««««««««««««««««««««««««»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»

 

   

 درس 4 : حال :                                                           اسمـﯽ مشتق ، نكره ، منصوب

 

     

                        مفرد : يذهب الطالب إلـﯽ المدرسة مسرورا ً .

  حال                                                   يذهب الطالب إلـﯽ المدرسة و هو مسرور .

                        جمله [پس از اسم معرفه] :  

                                                         يذهب الطالب إلـﯽ المدرسة يسرّ .

 

 ** حـــــال : نكــــــــــره            ذو الحــــــال : معرفـــــــــــه

 **  در جواب ِ : در چه حالت ؟ چگونه ؟

 ** براﯼ ذوالحال بايد به دنبال كلمه يا ضميرﯼ بگرديم كه نزديـک تر به حال است .

                                                                                  التلاميذ يكتبـون دروسهم صامتين .

 

«««««««««««««««««««««««««««««««««««««««»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»

 

 درس 5 : تميز                                                           اسمـﯽ جامد ، نكره ، منصوب

 

                                     پس از مقياس: اشتريت كيلوا ً تفاحا ً. شربت كوبا ً شايا ً. اشتريت مترا ً قماشا ً.

                        مفرد        پس از عدد : أحد عشر كوكبا ً .  ثلاثة كتب ٍ .

  تميز

                          نسبت : امتلأ قلب الأم مَحَبَّة ً (يا : حُبّا ً) .

 

 ** اسم منصوب پس از اسم تفضيل ، تميز (نسبت) است . أنت أفضلُ مني علما ً .

 ** تميز نسبت در جواب ِ : از چه نظر ؟

 

«««««««««««««««««««««««««««««««««««««««»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»

  درس 6 : استثناء                                      علامت : إلا             مستثنـﯽ منه إلا  مستثنـﯽ

 

                                    مستثنـﯽ منه در جمله ذكر شود             منصوب

                                                                                جاء الطالب إلـﯽ المدرسة إلا عليا ً.

  اعراب مستثنـﯽ

 

                                   مستثنـﯽ منه در جمله ذكر نشود             بستگـﯽ به اعراب نقش محذوف

                                [استثناء مفرّغ]        مرفوع : ما جاء     إلا عليٌّ . (فاعل محذوف)  

                                                      منصوب : ما رأيتُ     إلا عليا ً . (مفعول محذوف)

                                                                 ما كان المؤمن      إلا صادقا ً . (خبر كان محذوف)

 

 ** استثناء غير مفرّغ : در تمام جمله ها

     استثناء  مفرّغ : فقط در جمله هاﯼ منفـﯽ و سؤالـﯽ  

 ** در استثناء مفرّغ جمله ﯼ قبل از إلا ناقص است .

 

«««««««««««««««««««««««««««««««««««««««»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»                                                              

 درس 7 : منادﯼ                                                              

 

                         مضاف          : منصوب    يا أبا عبد الله !       يا تلميذً المدرسة !

                         شبه مضاف     : منصوب    يا تلميذا ً يكتب درسه ! أسرعْ .(اﯼ دانش آموزﯼ كه درسش  

                                                                                         را مـﯽ نويسد ! بشتاب.)     

 منادﯼ

                        علم               : مبنـﯽ بر ضم     يا علي ُّ !   يا مريمُ ! 

                        نكره ﯼ مقصوده  : مبنـﯽ بر ضم     يا تلميذ ُ !   يا تلميذة ُ !         

 

 ** اگر اسم مورد نظر "الـ" داشت ، قبل از آن از "أيها" (براﯼ مذكر) يا "أيتها" (براﯼ مؤنث) استفاده مـﯽ كنيم .

  در اين صورت نوع منادﯼ (يعنـﯽ أي و أية) نكره ﯼ مقصوده و اسم پس از آن به تبعيت مرفوع است . (هميشه)

 ** در تمام موارد حرف ندا مـﯽ تواند حذف شود؛ در اين صورت منادﯼ را از معنـﯽ تشخيص مـﯽ دهيم .

 ** خصوصيات و علائم :

  

     مضاف :  مضاف إليه دارد . با   َ     

     شبه مضاف : مضاف إليه ندارد ، اما پس از آن كلمه يا كلماتـﯽ به عنوان توضيح مـﯽ آيد . هميشه  با   ً 

     علم : علم است و به تنهايـﯽ مـﯽ آيد .  فقط  با   ُ  (بدون تنوين)

     نكره ﯼ مقصوده : علم نيست و به تنهايـﯽ مـﯽ آيد .  فقط  با   ُ  (بدون تنوين)