تمارين سال دوم انسانی عربی 2 دبيرستان درس 17

تمرین اول :
1) أنا لبنانئ
2) أنا ایرانیٌّ
3) إذَن هذا سیفٌ حدیدیٌ
4) إذَن هذا قَدَحٌ زجاجیٌ
5) إذَن لبستُ ثوباً قطنیٌ
6) إذَن سمعتَ حدیثاً نبویّاً
7) فَهِی سُوَرٌ مَکِیٌّ



تمرین دوم :
1- أغلاطٌ منسویة إلی المطبع
2- الحدیث منسوبٌ إلی النبیّ
3- سجادٌ منسوبٌ ذلی ایران


تمرین سوم :
فُضَیل حُسَین عُبید نُهَیر
وُلَید بُعَید قُبیل حُجَیر


تمرین چهارم
« شیخ بهایی »
او یکی از دانشمندان قرن یازدهم است. نسبت او به حارث همدانی یکی ازیاران امام علی (ع) می رسد او دارای تألیف هایی ادبی است مثل الکشکول والصمدیه درعلم نحوی و او یکی ازنابغه های دوره خود است محل تولد بهایی بعلبک است دراصفهان ساکن و درشهرمشهد دفن شده است.
هُوَ: مبتدا و محلاًمرفوع
من علماء: جارومجرور
نسبه: فاعل و مرفوع
هـ: مضاف الیه و محلاَمجرور
إلی الحارث: جار و مجرور
الهمدانّی: صفت و مجرور
الامام: مضاف الیه و مجرور
لَهُ: جار و مجرورخبر و محلاً مرفوع
مؤلّفاتٌ: مبتدای مؤخر و مرفوع
أدبّیةٌ: صفت و مرفوع
عصره: مضاف الیه و مجرور
ه: مضاف الیه و محلاًمجرور



تمرین پنجم :
فـ: حرف عطف غیرعامل مبنی برفتح / ------
إصبر: فعل امر، مفردمذکر، مخاطب ثلاثی مجرد، صحیح و سالم، لازم و معلوم و مبنی / فعل و فاعل أنت مستتر و محلاً مرفوع
إنَّ: حرف مشبهة بالفعل عامل مبنی برفتح / ----------
وعدَ: اسم، مفردمذکر، معرفه باضافه، جامد، معرب، منصرف / اسم إنَّ و منصوب
الله: اسم، مفرد، مذکر، معرفه به علم، جامد، معرب و منصرف / مضاف الیه و مجرور
حَقٌ: اسم، مفردمذکر، نکره، مشتق صفة مشبهه، معرب، منصرف / خبر إنَّ و مرفوع


کارگاه ترجمه :
1) « ازآنچه خداوند به عنوان روزی حلال و پاک به شما روزی داده است بخورید »
2) «و بعضی ازمردم در راه رضای خدا ازجان خود می گذرند »
3) هرگز هیچ کس غذایی بهترازآن چه که با دست رنج خود می خورید نخورده است.
4) هرکس به بسیارطمع بورزد مال کم بدست نمی آورد.

فی رحاب نهج البلاغه :
* ای کمیل ! خزانه داران اموال نابود شدند درحالی که زنده اند و دانشمندان تازمانی که روزگارباقی است، جاودانند. وجود آنان گم و داستان هایشان دردل ها موجود است.
* ای کمیل ! علم بهترازدارایی است. علم تو را حفظ می کند درحالی که تو باید مال را حفظ کنی مال، بخشش آن را کم می کند و دانش با انفاق افزایش می یابد.



الأضواء القرآنیه :
الف)
2- عربی بودن قرآن
ب)
3- «واذ اسألَکَ عبادی عَنيّ فإنّی قریبٌ»