طرح درس عربی روزانه به روش الگوی استقرائی تصویر – واژه قسمت اول
طرح درس عربی روزانه به روش الگوی استقرائی تصویر – واژه قسمت اول
باسمه تعالی
مشخصات كلی «طرح درس روزانه به روش الگوی استقرائی تصویر – واژه» نام درس: عربی نام دبیر:.............. دوره تحصیلی: متوسطه پایه: اول رئوس مطالب: جامد و مشتق نام منطقه: لاران تاریخ: 25/8/88 موضوع درس: الجامد و المشتق «الدرس الرابع» نام آموزشگاه: ......... تعداد دانشآموزان: 18 نفر شماره طرح درس: 2 مدت جلسه: 90 دقیقه | |
مشخصات كلی و عمومی دانشآموزان | |
جنس |
|
سن |
|
خصوصیات جسمی |
|
خصوصیات ذهنی |
|
وضعیت مادی و اقتصادی |
|
وضعیت اجتماعی و فرهنگی |
. |
ویژگیهای اخلاقی |
. |
انتظارات |
|
اهداف كلی – جزئی
هدفهای كلی |
1- در حیطه شناختی: آشنایی دانشآموزان با جامد و انواع مشتق 2- در حیطه عاطفی: دانشآموزان خود را در قبال پیشرفت همكلاسیهای خود مسوول بدانند. 3- در حیطه روانی – حركتی: با مهارت فعالیتهای محوله را انجام دهد. |
اهداف ورودی |
1- دانشآموزان فعلهای مجرد و مزید را بشناسند. 2- انواع فعل مزید را بشناسد. 3- با فعلهای ماضی و مضارع ثلاثی مزید آشنایی داشته باشد. 4- اعراب اسمها و كلمات را در جملات بداند. 5- با واژه های مختلف آشنا باشد و در ترجمه كردن آنها مهارت داشته باشد. |
اهداف جزئی در حیطه شناختی |
6-جامد و مشتق و ویژگیهای آن را بشناسد. 7- چگونگی تشخیص جامد و مشتق را درك كند. 8- در بكارگیری قواعد مربوط به تشخیص انواع مشتق توانا باشد. 9- توانایی تحلیل صرفی جملات را داشته باشد. 10- طریقه ساخت انواع مشتق را بداند. 11- توانایی ارزیابی یك متن ساده عربی را داشته باشد. |
اهداف جزئی در حیطه عاطفی |
1- نسبت به اهمیت موضوع درس آگاه باشد. 2- به فعالیتهای كلاس توجه كند. 3- قوانین كلاس درس را رعایت كند. 4- از انجام تكالیف و فعالیتها لذت ببرد. 5- نسبت به رفاه و آسایش دیگران علاقه نشان دهد. 6- از مطالعه ی كتب عربی به خصوص تلاوت قرآن مجید لذت ببرد. |
اهداف جزئی در حیطه روانی حركتی |
1- با لوحه تصویر آشنا باشد. 2- برای ساختن كارتهای مخصوص كلمات آمادگی داشته باشد. 3- با كمك معلم واژههای جدید را شناسایی كند. 4- به تنهایی تصویری را آماده كند. 5- بتواند به تنهایی واژههای تصویر را شناسایی كند. 6- در انجام فعالیتها دقت كند. 7- مهارت كافی را در تنظیم جعبه تصویر – واژه كسب كند. |
هدفهای كلی، جزئی و رفتاری طبقات حیطه ی شناختی (بلوم و همكاران)
طبقات |
هدفهای كلی و جزئی آموزشی |
اهداف رفتاری (اجرایی) |
دانش |
1- ویژگیهای جامد و انواع مشتق 2- انواع فعل از حیث مجرد یا مزید بودن را بشناسد 3- انواع فعل مزید را بداند. |
1- دانشآموزان 8 دسته فعلهای مزید را نام ببرد. 2- اوزان مختلف مشتقات را از حفظ نام ببرد. 3- در عبارتهای كتاب درسی انواع مشتق را پیدا كند. 4- فرق اسم فاعل و اسم مفعول را با كمك جملهای كه معلم ارائه میدهد، بیان كند.5- كارتهای تصویر – واژه را براساس ویژگیهای آن دستهبندی كند. |
درك و فهم (فهمیدن |
1- قواعد مربوط به جامد و مشتق را بفهمد 2- نقش افعال را در ساخت انواع مشتق درك كند. 3- فرق انواع مشتقات را بفهمد |
1- در جملات ارائه شده از سوی معلم مشتقات را پیدا كند و انواع آن را بیان كند. 2- جملات و عبارتهای عربی را كه معلم مشخص میكند به راحتی ترجمه كند. 3- جاهای خالی را در عبارتها با اسم مشتق مناسب تكمیل كند. 4- گزینه مناسب را با توجه به سوال ها در زمان معین، انتخاب كند. 5- كارت واژهها را دستهبندی كند. |