طرح درس عربی روزانه به روش الگوی استقرائی تصویر – واژه قسمت اول

باسمه تعالی

مشخصات كلی «طرح درس روزانه به روش الگوی استقرائی تصویر واژه»

نام درس: عربی                   نام دبیر:..............               دوره تحصیلی: متوسطه

پایه: اول                          رئوس مطالب: جامد و مشتق                  نام منطقه: لاران

تاریخ: 25/8/88              موضوع درس: الجامد و المشتق «الدرس الرابع»

نام آموزشگاه: .........                             تعداد دانش‌آموزان: 18 نفر

شماره طرح درس: 2                                                                 مدت جلسه: 90 دقیقه

مشخصات كلی و عمومی دانش‌آموزان

جنس

 

سن

 

خصوصیات جسمی

                                         

خصوصیات ذهنی

 

وضعیت مادی و اقتصادی

 

وضعیت اجتماعی و فرهنگی

.

ویژگی‌های اخلاقی

.

انتظارات

 


 

اهداف كلی جزئی

هدف‌های كلی

1- در حیطه شناختی: آشنایی دانش‌آموزان با جامد و انواع مشتق

2- در حیطه عاطفی: دانش‌آموزان خود را در قبال پیشرفت همكلاسی‌های خود مسوول بدانند.

3- در حیطه روانی – حركتی: با مهارت فعالیت‌های محوله را انجام دهد.

اهداف ورودی

1- دانش‌آموزان فعل‌های مجرد و مزید را بشناسند.

2- انواع فعل مزید را بشناسد.

3- با فعل‌های ماضی و مضارع ثلاثی مزید آشنایی داشته باشد.

4- اعراب اسمها و كلمات را در جملات بداند.

5- با واژه ‌های مختلف آشنا باشد و در ترجمه كردن آنها مهارت داشته باشد.

اهداف جزئی در حیطه شناختی

6-جامد و مشتق و ویژگی‌های آن را بشناسد.

7- چگونگی تشخیص جامد و مشتق را درك كند.

8- در بكارگیری قواعد مربوط به تشخیص انواع مشتق توانا باشد.

9- توانایی تحلیل صرفی جملات را داشته باشد.

10- طریقه ساخت انواع مشتق را بداند.

11- توانایی ارزیابی یك متن ساده عربی را داشته باشد.

اهداف جزئی در حیطه عاطفی

1- نسبت به اهمیت موضوع درس آگاه باشد.

2- به فعالیت‌های كلاس توجه كند.

3- قوانین كلاس درس را رعایت كند.

4- از انجام تكالیف و فعالیت‌ها لذت ببرد.

5- نسبت به رفاه و آسایش دیگران علاقه نشان دهد.

6- از مطالعه ی كتب عربی به خصوص تلاوت قرآن مجید لذت ببرد.

اهداف جزئی در حیطه روانی حركتی

1- با لوحه تصویر آشنا باشد.

2- برای ساختن كارت‌های مخصوص كلمات آمادگی داشته باشد.

3- با كمك معلم واژه‌های جدید را شناسایی كند.

4- به تنهایی تصویری را آماده كند.

5- بتواند به تنهایی واژه‌های تصویر را شناسایی كند.

6- در انجام فعالیت‌ها دقت كند.

7- مهارت كافی را در تنظیم جعبه تصویر – واژه كسب كند.

هدف‌های كلی، جزئی و رفتاری طبقات حیطه ی شناختی (بلوم و همكاران)

طبقات

هدف‌های كلی و جزئی آموزشی

اهداف رفتاری (اجرایی)

دانش

1- ویژگی‌های جامد و انواع مشتق

2- انواع فعل از حیث مجرد یا مزید بودن را بشناسد

3- انواع فعل مزید را بداند.

1- دانش‌آموزان 8 دسته فعل‌های مزید را نام ببرد. 2- اوزان مختلف مشتقات را از حفظ نام ببرد. 3- در عبارت‌های كتاب درسی انواع مشتق را پیدا كند. 4- فرق اسم فاعل و اسم مفعول را با كمك جمله‌ای كه معلم ارائه می‌دهد، بیان كند.5- كارت‌های تصویر – واژه را براساس ویژگی‌های آن دسته‌بندی كند.

درك و فهم (فهمیدن

1- قواعد مربوط به جامد و مشتق را بفهمد

2- نقش افعال را در ساخت انواع مشتق درك كند.

3- فرق انواع مشتقات را بفهمد

1- در جملات ارائه شده از سوی معلم مشتقات را پیدا كند و انواع آن را بیان كند. 2- جملات و عبارت‌های عربی را كه معلم مشخص می‌كند به راحتی ترجمه كند. 3- جاهای خالی را در عبارت‌ها با اسم مشتق مناسب تكمیل كند. 4- گزینه مناسب را با توجه به سوال ها در زمان معین، انتخاب كند. 5- كارت واژه‌ها را دسته‌بندی كند.